Děti a výpočetní technika

02.02.2021

Výpočetní technika se stala součástí našeho každodenního života. Už před několika desítkami let opustila velké klimatizované sály a pronikla do škol a domácností. Stává se nepostradatelnou a řadu činností si už bez ní nedovedeme představit. Mnozí rodiče se ji naučili využívat při výchově a vzdělávání svých dětí, výrazně k tomu přispěla i epidemiologická opatření, jimiž došlo k omezení přítomnosti dětí ve školách. Řada rodičů však na výpočetní techniku v rukou dítěte hledí s obavami. Netráví s ní dítě příliš mnoho času? Neublíží mu to nějak?

Není nic horšího, než zjednodušené a černobílé vidění světa. Proto ani počítače, notebooky, tablety či chytré mobilní telefony by u rodičů neměly vyvolávat ani bezbřehé nadšení, ani samé temné obavy.

Výhody, které nabízí výpočetní technika dětem a jejich rodičům

  • Užitečné aplikace. Tvůrci programů nemyslí jen na dospělé. Neustále narůstá nabídka softwaru, který je určen dětem. Některé vzdělávací aplikace mohou přispět k rozvoji různých dovedností Vašeho dítěte již v předškolním věku, jiné jsou určeny pro školáky.
  • Využití volného času. Je důležité, aby se rodiče dětem věnovali, ale někdy mají sami tolik práce, že potřebují dítě něčím zaměstnat. V těchto chvílích se z výpočetní techniky stává pomocník pro rodiče.
  • Příležitost k činnosti. Celé generace dětí vyrostly před televizními obrazovkami. Pouze pasivně sledovaly to, co pro ně bylo připraveno. Naproti tomu různé programy či aplikace umožňují, ne-li přímo vyžadují aktivní zapojení dítěte.
  • Sociální aspekt. Dítě drží krok s dobou a nezaostává za svými vrstevníky. To zlepšuje jeho postavení mezi vrstevníky, a tím i zvyšuje jeho sebeúctu.

Úskalí a nevýhody výpočetní techniky

  • Vznik závislosti. Reálné zájmy dítěte mohou být postupně vytlačeny zájmy virtuálními. Dítě zapomíná na kreslení, modelování a jiné tvůrčí činnosti. Chce si hrát jen s telefonem nebo tabletem.
  • Nebezpečný obsah. Některé hry mohou narušit vývoj dítěte. Rychlé střídání záběrů, prudké světelné záblesky a křiklavé barvy u něj mohou vyvolat podráždění či agresivitu. Násilí ve hrách může otupit jeho citlivost a připravovat jej o zábrany.
  • Zraková únava. Světlo o nízké vlnové délce, které vydávají obrazovky a displeje, vede k rychlejší únavě zraku. Sledování monitorů či displejů ve večerních hodinách může navíc způsobovat obtíže s usínáním.
  • Sedavý způsob života. Při používání výpočetní techniky dítě mnohdy dlouhou dobu setrvává ve stále stejné tělesné poloze, což představuje zvýšenou zátěž pro jeho opěrnou soustavu.

Jak správně využívat výpočetní techniku

  • Mějte přehled o tom, jaké programy a aplikace Vaše dítě používá a jaký obsah si prohlíží. Koneckonců jste to Vy, kdo za dítě nese odpovědnost.
  • Stanovte časové hranice. Například šestileté dítě by mělo používat tablet nejvýše 1 hodinu denně, a to v blocích po 20 minutách. U starších školáků to může být i několik hodin denně.
  • Dbejte na to, aby dítě nesledovalo obrazovku či displej během poslední 1 až 2 hodin před ukládáním ke spánku.
  • Když chcete dítě zabavit počítačem, telefonem či tabletem, využijte to až jako poslední možnost. Zkuste mu nabídnout nějakou alternativu - třeba stavebnici.

Jaké aplikace mohou být užitečné?

  • Hry typu "najdi předmět". (přispívají k rozvoji pozornosti dítěte)
  • Hry typu "opusť místnost" (podporují logické myšlení a paměť)
  • Rébusy a hlavolamy všeho druhu (seřazování písmen, skládání obrázků apod.)